Aangifte overlijden

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro Aangifte overlijden

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
      Pieter
      Bijdrager

In de periode voor 1811 en m.n. dan in de gaarderboeken wordt vaak geen overlijdensdatum genoemd, maar een datum van aangifte. Bv. Rochus Schelling geeft op 23 feb 1776 het lijk aan van zijn vrouw Neeltie Troost (Gaarderboek 1 Klaaswaal). Ik los dat al jaren op door in GDP de opmerking “aangegeven” te plaatsen in het opmerkingsveld bij de plaatsnaam. Je krijgt dan in een uitvoer keurig: overl. te Klaaswaal aangegeven op 23 feb 1776.

Maar in GDP 3 zit nu een mogelijkheid tot het kiezen van een overlijdenswijze. Zou hier de overlijdenswijze “aangegeven” of “aangifte” aan toegevoegd kunnen worden?

btw
      Bijdrager

Het aangeven van een lijk is natuurlijk eigenlijk een lastige zaak: het vertelt niet wanneer de persoon is overleden, en ook niet wanneer hij is begraven. Ik vermoed dat veel genealogen zo’n lijkaangifte onderbrengen in het vak “begraven”. immers, met een bronverwijzing naar een gaarderboek weet een lezer wel genoeg.
      Als het al een eigen plek verdient in GDP, dan is de aangifte van een lijk eerder een “begraafwijze” dan een overlijdenswijze. (begraafwijze tussen quotes omdat dit eigenlijk een “lijkbezorgingswijze” is). En dan komt er in de uitvoer in plaats van “overleden” en “begraven” dus: “Piet puk, geb. 1 aug 1750, lijk aangegeven op 3 feb 1804”, Ik weet nog niet wat we ermee gaan doen…

Pieter
      Bijdrager

Alvast fijn dat je er over na wilt denken. Overigens vind ik “aangifte van overlijden” toch wat vriendelijker staan dan “lijk aangegeven” 😉
      Overigens: het voordeel van dit gegeven bij het overlijden te plaatsen is dat bij overlijden een getuige gekoppeld kan worden en dat kan bij begraven (nog?) niet.

• Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 11 uren geleden door Pieter.
      btw
      Bijdrager

dat is wel een beetje het idee, en dat dan die getuige aangevinkt krijgt “aang” zodat hij ook de aangever is. Dat pleit weer voor een overlijdenswijze

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top