alternatieve naam

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro alternatieve naam

Weergave van 3 geneste reacties
  • Auteur
      GerritHV
      Bijdrager

3564. Jan Cornelis Meertensz Cornelis Maertens, geb. circa 1590, tr. (ongeveer 25 jaar
      oud) circa 1615 met
      3565. Neeltje Ariens.
      Cornelis Meertensz is het alternatieve patroniem (zwart afgedrukt in de uitdraai). Vind het vreemd dat het alternatief eerder wordt vermeld dan het ‘officiële’ patroniem ofwel ‘verwarrend’. Bovendien kun je niet zoeken op het alternatief Cornelis Meertens ondanks het feit dat het vinkje aanstaat van ‘ook alternatieve namen’. Ik heb het idee dat ‘vroeger’ de alternatieve naam – in de uitdraai – tussen haakjes werd geplaatst maar daar ben ik niet zeker van.

btw
      Bijdrager

plaats eens een printscreen van het hoofdscherm met deze persoon in beeld zodat we kunnen zien hoe u die alternatieve namen heeft ingevoerd. En doe er de uitvoer bij. Kan helpen.

GerritHV
      Bijdrager

Ik ga twee bestanden toevoegen. In het ene bestand wordt het ‘alternatief’ wel tussen haakjes geplaatst en bij het andere niet!

btw
      Bijdrager

Aha, er is kennelijk geen achternaam EN u heeft aangevinkt staan instellingen-rapportage–kleur en index-patroniem indien geen achternaam. GDP neemt dan het patroniem aan als achternaam. Dat heeft ook te maken met de index: de persoon is dan in de index te vinden bij de achternaam die eigenlijk zijn patroniem is (hier dus bij de C van Cornelis Maartenz). Maar vandaar dat DAT patroniem achteraan staat (en rood is).GDP beschouwt het voor de uitvoer als achternaam.
      Met dat vinkje uit zou de persoon aan het begin van de index te vinden zijn, bij alle andere personen zonder achternaam. Veel lastiger te vinden dan dus. Persoonlijk vul ik bij personen zonder achternaam zelf het patroniem in bij de achternaam. Het patroniemveld is er eigenlijk alleen voor omdat er indien er een voor en achternaam is geen apart veld meer is voor het patroniem. Maar zonder echte familienaam is er op zich niet echt een reden om het patroiem in een apart veld t zetten.
      Hoe dan ook: ik zie het niet voor het eerst, maar eigenlijk is dit wel een obscure situatie: een naam van een vader wordt inclusief het patroniem van de vader hergebruikt als patroniem… Je zou eigenlijk verwachten dat het patroniem “Cornelisse” of Neelen is ofzo… maar kennelijk is het deze man anders gelopen. En kennelijk zet dit door want het kind daarna heeft ook als patroniem Jansz Neelen. Maar hier is kennelijk Neelen als achternaam ingevoerd in GDP. (dit zie ik omdat het rood is). De reden hiervoor is misschien dat in de volgende generaties de achtenaam “Neelen” gehandhaafd blijft. En zo moet iedereen zelf zien hoe hij de dingen plaatst. Maar mijn persoonlijke voorkeur is: geen achternaam? dan patroniem in achternaamveld.

Weergave van 3 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top