GDP3: “opeens” een persoon “1”

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro GDP3: “opeens” een persoon “1”

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
      Matthijs
      Bijdrager

Ik ben net dit weekend geupgrade naar GDP3. Ik zag daarbij iets geks (ik heb de standaard overgang naar de enkele file “.GD3” gemaakt):
      – als ik dan “opslaan als” doe naar een nieuwe file, blijken alle personen 1 nummer verschoven te zijn (iedereen -1); dus die file heb ik weggegooid (want de nummers gebruik ik voor verwijzingen naar andere files, foto’s documenten etc.)
      – als ik vervolgens in het gemigreerde “.GD3” bestand een nieuw persoon aanmaak, dan blijkt die opeens persoonsnummer “1” te krijgen (terwijl bij mijn migratie destijds van GDwin naar GDP nummer “1” (en ook “0” onmogelijk werd.

Vraag 1: Klopt het fenomeen dat persoon 1 mogelijk is geworden?
      Vraag 2: Ik neig er nu naar om maar een “lege” persoon “1” te maken. Is dat een goede fix?
      (gedachte: mijn oorspronkelijke stamvader 1 heeft sinds ca. 2003 nr. 2550 gekregen. En om de 5760-e aanwinst in mijn bestand nr 1 te geven vind ik toch vreemd voelen).

btw
      Bijdrager

U koos niet “opslaan als…” maar “opslaan huidige selectie als…”. Dat is iets heel anders.
      Met die optie is het mogelijk om een deel van het bestand, bijvoorbeeld de kwartierstaat van iemand, of de parenteel van iemand, als nieuw bestand op te slaan. Handig om een andere genealoog op weg mee te helpen zonder uw hele database af te staan. Maar dat nieuwe bestand begint natuurlijk gewoon met persoon 1..
      Inderdaad kent GDP3.0 een persoon 1, maar die is in omgezette bestanden als verwijderd gekenmerkt, juist om de persoonsnummers gelijk te houden. In een export van de selectie van ale niet verwijderde personen wordt dan persoon nummer 2 dus nummer 1..
      Bij de overstap van GDP2.x naar GDP3 behouden personen (en relaties en plaatsen) hun oorspronkelijke nummer.

Saskia
        Bijdrager

Goedemiddag,
        Bij mij komt ook een persoon 1 al ik een nieuwe wil invoeren en dat gebeurd ook als ik een relatie wil aanmaken. Ik heb het gd2 bestand via export naar gd3 gebruikt om het bestand om te ze zetten zoals op de pop-up stond. Dus niet via opslaan als…..
        Hoe kan ik dit voorkomen of omzeilen? Kan een nieuwe omzetting van de gd2 bestanden doen ben wel wat kwijt dan maar die kan ik zo weer aanbrengen.
        Saskia

btw
      Bijdrager

Het is toch niet erg dat een nieuw persoon persoon nummer 1 wordt ? Dat gebeurt gewoon omdat de tabelregel anders ongebruikt blijft.
      Maar als men dat niet wil kan men een persoon nummer 1 gewoon als naam “leeg” geven.
      Het is ook mogelijk om achteraf een persoon (bijvoorbeeld uzelf) een ander nummer te geven.

Saskia
        Bijdrager

Nee dat is niet erg. Heb nu een fictief persoon een fictieve relatie geven.

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top