Gegevens in de cloud

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro Gegevens in de cloud

Weergave van 7 geneste reacties
  • Auteur
      PietervanderGoot
      Bijdrager

Ik heb GensDataPro zowel op mijn desktop als ook op mijn laptop geïnstalleerd.
      Is het ook mogelijk dat je de gegevens in OneDrive kunt plaatsen?

Tobias Bos
      Bijdrager

Dat is geen probleem, Ik heb GDP geïnstalleerd in Onedrive\GDP. Werkt prima. Op beide apparaten moet je de installatie uitvoeren, ook al is het dezelfde Onedrive.
      Tobias Bos

Cees de Jong
      Bijdrager

Leidt de installatie op Onedrive nog tot snelheidsverlies?
      Het installeren op Onedrive lijkt me een goede optie, maar ik heb een groot bestand (ca. 125.000 personen) en GDP 3 is bij veel handelingen beduidend langzamer dan de GDP 2 versies. Als ik bijvoorbeeld een bron toe ken aan een persoon, duurt het 30-60 seconden voor die handeling is uitgevoerd. Het zoeken op naam ging eerst vlot, ook als ik het “Direct zoeken bij invoeren van namen” had aangevinkt. Nu gaat dat dramatisch langzaam. Dus als het installeren op Onedrive tot vertraging leidt, is het invoeren van gegevens niet meer leuk.

btw
      Bijdrager

Ik raad wel aan regelmatig een backup inclusief dossier te maken, Mooi wanneer het goed gaat met die onedrive, maar backups echt maken. We ondersteunen het niet.
      Er is geen tot weinig snelheidsverlies want de echte database wordt tijdens het bewerken altijd naar een lokale schijf (de TEMP map) gekopieerd. Misschien dat grote foto’s wat langzamer in beeld komen omdat die nog steeds van de onedrive komen.
      Stel dus in elk gevel NIET de TEMP map in op de onedrive.

Tobias Bos
      Bijdrager

Om misverstanden te voorkomen:
      wie Onedrive gebruikt heeft op zijn laptop/PC een map Onedrive. Je installeert en werkt dus gewoon lokaal. Alleen wordt de inhoud van die map gesynchroniseerd met Onedrive. Voor de computer maakt het niets uit: er worden lokale bestanden benaderd. Je kunt GDP gewoon zonder internetverbinding gebruiken. Alleen: dan wordt de map niet gesynchroniseerd.. Je kunt de wijzigingen uiteraard niet op het andere apparaat terugvinden.
      Synchronisatie vindt plaats na afsluiting van GDP: bestanden die in gebruik zijn worden niet gesynchroniseerd (anders dan WORD en EXCEL die wel continu gesynchroniseerd worden).
      Het is mogelijk om in te stellen dat bestanden niet lokaal worden bewaard, en elke keer dat je ze wilt gebruiken moeten worden gedownload. Maar dat is uiteraard hier niet de bedoeling..

PietervanderGoot
      Bijdrager

Als ik het laatste bericht van Tobias goed begrijp worden de bestanden van GDP na gebruik (mits met internet verbinding) GESYNCHRONISEERD naar OneDrive.
      Maar als je daarna op een andere computer GDP opent beschik je niet over een bijgewerkt bestand.
      Dus, bij het openen van GDP werk je met een lokaal bestand en haal je de gegevens niet uit OneDrive.
      Is dit juist?

Tobias Bos
      Bijdrager

Nee, als er een internetverbinding is wordt de lokale map gesynchroniseerd met de cloud. Je werkt dus – als er een internetverbinding is altijd met een gesynchroniseerd bestand.. Alleen wanneer je een apparaat inschakelt en direct GDP opent (er was voorheen dus geen internetverbinding) is er een risico dat het bestand nog niet gesynchroniseerd is. Je kunt het altijd voor de zekerheid nagaan door de datum van het gd3-bestand te controleren. Als dat een te oude datum is, is de synchronisatie nog niet compleet. (Bij het testen met twee laptops naast elkaar merkte ik dat ik even moest wachten voordat de synchronisatie klaar was).

PietervanderGoot
      Bijdrager

OK, dan heb ik dus altijd (minimaal) een bijgewerkt GDP-bestand op een van de computers en bij Onedrive in de cloud.
      Ik heb nu GDP in C; staan. Kan ik de map GDP verplaatsen naar de map OneDrive of moet GDP daarin opnieuw installeren?

Weergave van 7 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top