Huwdatum ligt na laatste datum man

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro Huwdatum ligt na laatste datum man

Weergave van 5 geneste reacties
  • Auteur
      Andre
      Bijdrager

Ik heb bij de man aangegeven “is overleden”.
      Bij het invullen van de trouwdatum wordt nu aangegeven “Huwdatum ligt na laatste datum man”
      Ik gebruik de laatste versie.
      Zie de bijlage.

Andre
      Bijdrager

De bijlage is niet zichtbaar.
      Nu opnieuw.

Bijlagen:
      btw
      Bijdrager

En welke laatste datum heeft die man dan staan in de tabel ? (kolom ldat) Wijzigt die niet meer na opties-bepaal datumgrenzen ?

Andre
        Bijdrager

Bij idat staat 4 april 1913, maar dat is de overlijdensdatum van zijn eerste vrouw.

Andre
          Bijdrager

Na het uitvoeren van “bepaal datumgrenzen” is de idat veranderd in 2000.
          Van nog meer personen is nu de idat gewijzigd.
          De laatste keer dat ik “bepaal datumgrenzen” heb uitgevoerd was in versie 2.9.5.

btw
      Bijdrager

Ik begrijp overigens niet waarom het nodig is om van iemand die in 1890 geboren is aan te geven dat hij is overleden…. Er is nog nooit iemand 130 jaar oud geworden. Gebruik dit belachelijke vinkje aub niet: wanneer u weet dat iemand is overleden dan weet u ook een “voor” datum, namelijk die van vandaag.

Andre
        Bijdrager

Ik geef dit aan zodat ik weet dat ik er naar gezocht heb en het niet heb kunnen vinden.
        Een voordatum gebruik ik niet, tenzij in een akte staat dat hij is overleden, maar er geen datum bij staat.
        Dan gebruik ik de datum van de akte.

btw
      Bijdrager

Dus wanneer u NIET heeft gevonden dat iemand is overleden, dan vinkt u aan “is overleden”. Is dat niet wat eigenaardig ?
      Verandert de ldat nog wanneer u opnieuw “bepaal datumgrenzen” doet ?

btw
      Bijdrager

Maar die datumcontrole vindt plaats aan de hand van de datums in de kolommen LDAT en VDAT.(laatste en vroegste datum)
      Die kolommen worden gevuld bij “opties-bepaal datumgrenzen”…. en waar de datums ontbreken probeert GDP ze te herleiden uit datums in de omgeving: huwdatums, datums van partner en kinderen etc… Hierbij worden de aannames gebruikt die u instelt in instellingen-aannames. (maximum leeftijden en dergelijke)
      Wordt er een geboorte of overlijdensdatum ingevoerd dan worden de LDAT en VDAT wel aangepast, maar niet die van partners en dergelijke: dat zou het programma veel te veel vertragen.
      Het is dus zaak dat u zelf af en toe opties-bepaal datrumgrenzen doet. Dat voorkomt dat u onterechte “opmerkelijkheden” krijgt in de datumcontroles.
      Dit alles heeft overigens natuurlijk geen enkele invloed op de uitvoer van GensDataPro.
      Het “is overleden” vinkje gebruiken om te kunnen selecteren is best een aardig idee, maar gebruik liever het figuurtekst-veld.. bijvoorbeeld, plaats daar een G wanneer u de geboorteakte nog moet vinden, en een O wanneer u de overlijdensakte nog wil vinden.
      U kunt dan in het selectiescherm heel snel filteren op die figuurtekst. Die is daar ook eigenlijk voor bedoeld.
      De figuurtekst is het invoervakje in het hoofdscherm boven de persoon links. Wat u daar invoert wordt direct opgeslagen bij die persoon.

Weergave van 5 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.