opmerkingen in tekst (uitvoer kwartierstaat)

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro opmerkingen in tekst (uitvoer kwartierstaat)

Weergave van 5 geneste reacties
  • Auteur
      Twan1954
      Bijdrager

Bij het uitvoeren van algemene opmerkingen (bij relatie en/of persoon) bestaat de mogelijkheid om deze apart te vermelden onder de tekst – zie scherm 1
      Daarbij kunnen korte opmerkingen (lengte op te geven) alsnog in de tekst geplaatst worden – zie scherm 2
      Ik heb deze opties ingevuld zoals op de bijlagen (scherm 1 en scherm 2) te zien is, maar het resultaat geeft aan dat dit niet naar behoren werkt, want zeer korte opmerkingen staan gewoon afzonderlijk onder de tekst (zie bijlage uitvoer)..
      Ook de optie om opmerkingen binnen de tekst aan te geven tussen symbolen (ik had daarvoor gekozen voor { en } om het overzicht te houden) werkt niet, want ze staan gewoon als ‘normale’ tekst tussen de rest.

Bijlagen:
      btw
      Bijdrager

Heeft u de laatste versie opgehaald van http://www.gdp3.nl ? Thans 3.0.2.8

Twan1954
      Bijdrager

Hoe moet ik weten dat er (weer) een nieuwe update van GD is?
      Enkele weken geleden heb ik n.a.v. een reactie op een andere vraag van mij de versie 3.02.7 geïnstalleerd dus ik dacht dat ik up to date was.

Twan1954
      Bijdrager

Ik heb de nieuwste versie 3.0.2.8) geinstalleerd en zoals in de bijlage is te zien worden korte teksten nu wel binnen de tekst weergegeven, echter nog steeds zonder de ingestelde {} .(zie scherm 3)

Bijlagen:
        Simsgen
        Bijdrager

De status ‘ongehuwd’ kunt u sinds versie 3.0 (nu dus 3.28) ook aangeven onder “Ovl. status”. Klikken op het pijltje_naar_beneden opent een keuze menu, kies wat ‘juist’ is en weer sluiten met klikken op het pijltje_naar_beneden.
        Maarre is een kind van 40 dagen oud niet altijd ongehuwd als hij op die leeftijd overlijdt ….. :), dus waarom dit expliciet noteren?
        Het gebruik van [..] werkt wel.

Twan1954
          Bijdrager

Dat klopt, maar tot versie 2.9 bestond deze optie nog niet en inmiddels al meer dan 15000 personen ingevoerd.
          Achteraf invullen en de onnodige opmerkingen weghalen is dus veel werk, zeker omdat dit handmatig moet gebeuren (selectie maken via excel – na export naar ascii – gaat niet want dan worden de opmerkingen niet meegenomen helaas). Dat laatste geldt overigens ook voor de leeftijd bij overlijden die ook pas vanaf versie 3.0 kan worden ingevuld – helaas alleen handmatig. De berekende leeftijd werd (en wordt) ook nergens opgeslagen, tenminste die heb ik nog niet kunnen vinden in de diverse bestanden.
          De leeftijd bij doop vind ik zelf een beetje onzinnig, want dat ben ik nog in geen enkele akte of bron tegengekomen.

btw
            Bijdrager

De leeftijd bij doop is zeker vaak onzinnig,.. maar GDP wil toestaan dat bij elke gebeurtenis een leeftijd ingevoerd kan worden (behalve bij begrafenis natuurlijk), Baptisten en doopsgezinden worden overigens regelmatig op hogere leeftijd gedoopt en dan kan het weer bijdragen aan de leesbaarheid van de tekst om die leeftijd in te vullen, al zal die niet snel uit de bron komen.

Twan1954
            Bijdrager

Ik ben begonnen om mijn hele bestand (nu meer dan 14000 personen) door te lopen en de algemene opmerking “ongehuwd” weg te halen en waar nodig te vervangen door het vinkje. Een hele klus maar er is geen ander manier want de opmerkingen worden helaas niet meegenomen bij de export naar ascii en ik heb gemerkt dat bij de menukeuze “maak opmerkingentabel” bij ‘opties’ niet alle opmerkingen worden meegenomen en ook bij de tabellen (zie bijlage) zijn geen opmerkingen meegenomen dus daarin een selectie maken is onmogelijk.
            Met uw opmerking over de leeftijd invullen ben ik het niet eens. Omdat deze nergens anders binnen GD wordt bijgehouden is het nieuwe vak de enige manier om de leeftijd in de verschillende rapporten mee te kunnen nemen, dus vul ik die waar bekend ook overal in. Ook al is deze niet in de bronnen vermeld maar (juist) berekend.

Bijlagen:
          btw
          Bijdrager

de vraag over ongehuwd komt even tussendoor:
          Het gaat erom dat wanneer je bijvoorbeeld een genealogische tekst overtypt en daar staat letterlijk in dat iemand ongehuwd was, dat dan dan een registratie-waardig gegeven is. Kennelijk wist de schrijver van de genealogische tekst zeker dat iemand ongehuwd was bij overlijden, Dan is dit vinkje handig, vooral ook omdat het in anderstalige uitvoer meevertaald wordt. Uiteraard is het aanvinken van dit vinkje bij een kind van 5 jaar onzin. Vink deze vinkjes alleen aan wanneer je echt ziet staan dat iemand kinderloos, ongehuwd, na een lang ziektebed, etc… is overleden. Niet zelf gaan verzinnen of iemand ongehuwd was of niet. Iedem geldt voor leeftijden: die nooit gaan berekenen, maar alleen invoeren als ze in een bron staan.

btw
      Bijdrager

in rtf zijn accolades denk ik een probleem. Helaas.
      Onder help staat de optie “nieuws”. Die meldt altijd of u de laatste versie heeft.

btw
      Bijdrager

Het werkt inderdaad niet met accolades. Het heeft overigens ook alleen betrekking op de rubriekopmerkingen, dus niet de algemene opmerking (die behoort een biografie te bevatten van de persoon, dus een enigszins lang verhaal.)

Twan1954
        Bijdrager

Ok.
        ik kijk wel hoe ik dit eventueel ga oplossen.
        Op zich is het ook geen groot probleem als de teksten gewoon tussen de rest staat, bij een eventuele publicatie moet ik toch bekijken wat ik wel of niet laat staan en eventueel de opmaak aanpassen aan de persoonlijke voorkeur.

Weergave van 5 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top