Overzetten secundaire info uit ProGen naar GDP

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro Overzetten secundaire info uit ProGen naar GDP

Weergave van 2 geneste reacties
  • Auteur
      Roelien
      Bijdrager

Het overzetten van de primaire gegevens vanuit ProGen naar GDP gaan perfect maar ik worstel met het overzetten van de secundaire informatie uit ProGen.
      Een voorbeeld in ProGen: bij mijn opa heb ik bij zijn geboortedatum en -plaats ook secundaire gegevens opgenomen onder de rubrieken Bron: vindplaats van de akte, Tekst: tekst van de akte en bij Info in welk archief ik de gegevens heb gevonden.
      Deze gegevens kunnen bij het inlezen van het PG bestand op twee manieren worden behandeld door het vakje “Bronnen in opmerkingen” wel of niet aan te kruisen: Kruis ik het vakje niet aan dan komen de gegevens te staan in de algemene informatie van mijn voorvader. Voorzien van kopjes zoals geboorte algemeen. Kruis ik het vakje wel aan dan komt de Bron (de vindplaats) als bron in de bronnentabel en is de tekst op die manier zichtbaar. Maar dat lijkt mij een onoverzichtelijk

Hoe krijg ik die gegevens nu gestructureerd in de standaard bronnen of in de zelf aangemaakt bronnen (methode Jacqueline uit Invoergids GDP-bronnen etc) i.p.v de brei aan bronnen die vanuit PG zijn vertaald? En hoe kan dat sneller? Ik ben nu aan het plakken en knippen.

Wat fijn dat dit forum er is want ik worstel al een jaar met dit probleem.

btw
      Bijdrager

Dit is natuurlijk altijd een probleem wanneer u heel volledig op uw eigen manier van alles in PG heeft opgeslagen. Ik plet in elk geval voor de WEL bronnen optie. Het bronnensysteem van GDP is erop gemaakt dat in de tekst zelf slechts bronverwijzingen komen, en achteraan de tekstuele uitvoer de lijst met bronnen, al dan niet voorzien van de tekst en scans van de bronnen. Wie veel bronteksten heeft getranscribeerd zal die teksten niet graag overal in de tekstuele uitvoer willen zien: de niet-genealogische lezer van zo’n tekst waardeert dat vaak niet echt:
      Het bronnensysteem maakt het voor uzelf goed mogelijk bij te houden waar de gegevens vandaan komen, en bewijsmateriaal zoals scans en printscreens bij die bronnen te plaatsen in plaats van bij alle op de bron genoemde personen. Op een bron staan vaak meerdere personen dus handig om de scan van de bron op slechts één plek te kunnen onderbrengen.
      Maar het zal na de import wel even klussen worden om de bronnen mooi op orde te krijgen. Een voor een de bronnen aflopen; transcripties in het tekstvak als ze daar nog niet staan, juiste brontype, archiefnaam, bronplaats en datum, en overige gegevens. Iets voor een saaie zondagmiddag (of meerdere).
      Het grote voordeel ten opzichte van PG zal zijn dat er nu scans bij kunnen worden geplaatst, en (pas)foto’s bij de personen.

Roelien
      Bijdrager

Voor mij is het grote voordeel van GDP ten opzichte van PG is het werken onder Windows. PG is in de bediening helaas nog steeds een DOS-programma. Maar het werkt verder uitstekend en met aanvullende applicaties van gebruikers is er meer uit te halen, ook het plaatsen van een pasfoto. Ik werk er al meer dan 30 jaar mee.
      Ook de omgang met bronnen en andere aanvullende gegevens (waaronder Wiewaswie) spreken mij bijzonder aan in GDP. Ik begrijp dat ik helaas wel een groot offer moet brengen om alle gegevens in de structuur van GDP te brengen. Ik had nog even gedroomd van een verbetering hiervoor in versie 3.0, maar helaas…
      In de eerste zin van het bovenstaande antwoord wordt gerefereerd aan een eigen manier van opslaan. Dat is echter niet zo: ik heb dat volgens de aanbevelingen in de originele handleiding van PG gedaan. Het probleem lijkt ‘m vooral te zitten in het feit dat PG niet zo geavanceerd omgaat met de secundaire gegevens.

Weergave van 2 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top