verwantschap vaststellen

Home Forums Hulpvragen Genealogieprogramma’s GensDataPro verwantschap vaststellen

Weergave van 8 geneste reacties
  • Auteur
      sjaakbax
      Bijdrager

Goedemorgen, hoe kan ik in GensDataPro de verwantschap vaststellen tussen 2 personen in mijn bestand?

136499
      Bijdrager

je gaat selecteert eerst de eerste persoon, dan kies je via menu Uitvoer: bloedverwantschap tussen 2 personen. Het menu zoek persoon opent zich en je geeft daar persoon nummer 2 in. je zegt OK en je geeft via rapportage nog wat criteria aan, bv het aantal generaties waarin je wilt zoeken. GDP zoekt dan naar de verwantschap en presenteert die dan in een tekst.

btw
      Bijdrager

of je zet de ene persoon in het linkerboven scherm en de andere in het rechterbovenscherm, en kiest dan uitvoer-teken verwantschap.
      Wanneer er geen verwantschap is, of hij is echt veel te ver weg, komt er vanzelf niets. Maar anders tekent GDP in blokjes hoe men verwant is. Dit gaat over aangetrouwde stappen heen. Wanneer er meerdere “paden” mogelijk zijn komt de eerste die GDP vindt in beeld.

020eddy@
        Bijdrager

Dat werkte altijd perfect, na de update 3.0.0.9 niet meer, programma blijf vragen naar een persoon in het rechterscherm

btw
      Bijdrager

welke persoon heeft u links, en welke rechts staan dan ? Zet eens een kind links en zijn grootvader of neef rechts… werkt het dan ook niet ? Wilt u een prntscreen plaatsen van het scherm ?

werner789
      Bijdrager

Via het beginscherm met links en rechts de beide personen, waarvan je de verwantschap wilt laten zien, werkt wel! Alleen staat er in het invoerscherm dat je de persoon linksboven moet invullen, maar die is al ingevuld. Je moet dan dus de persoon rechts invullen. Dat is dus erg verwarrend. Ik heb dit uitgetest bij het oefenbestand Oranje en bij mijn familiebestand., waar een oom en een tante verre neef en nicht van elkaar zijn.

werner789
      Bijdrager

Even een aanvulling. Ik wil wel een screendump plaatsen, maar dat bestand is veel groter dan de 512 K dat ik mag meesturen. In het demo-bestand Oranje kies je eerst koning Willem III (nummer 6). Die staat dan links boven. Dan klik je met de rechtermuisknop op nummer 7, Sophia van Wurtemberg, de eerste vrouw van Willem III, die volle neef en nicht van elkaar zijn. Die staat dan rechtsboven. Dan ga je naar uitvoer, teken verwantschap. Dan zie je het invoerscherm, waarbij Willem III al is ingevuld, maar dan komt het verwarrende. Linksboven staat zoek persoon linksboven, maar die staat er al. Je moet dus daar de persoon rechts invoeren, Sophia. En dan werkt het wel.

MH
      Sleutelbeheerder

Bij Teken verwantschap wordt er dan direct een uitvoer gemaakt.

U hebt gekozen voor Bloedverwantschap tussen 2 personen. Dan krijgt u de vraag zoek persoon.
      In de help staat het volgende:
      Uitvoer]-Bloedverwantschap tussen 2 personen
      Hiermee kunt u vaststellen wat de bloedverwantschap tussen twee personen is.
      Zet de eerste persoon linksboven in beeld, kies deze optie en GensDataPro zal middels het zoekscherm vragen naar welke tweede persoon een verwantschap gezocht moet worden.

Hier is duidelijk uitgelegd dat u in dit zoekveld de 2e persoon moet aangeven.

btw
      Bijdrager

Het kan zijn dat de melding komt omdat u heeft ingesteld dat u de relaties steeds rechts wil zien. Zet dan dan even uit met deze knop (bijlage)

Bijlagen:
      btw
      Bijdrager

wanneer het al staat ingesteld dat de relaties NIET rechts komen, ziet u een andere knop (bijlage)

Bijlagen:
Weergave van 8 geneste reacties
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar top